Coachin kuuntelu- ja dialogitaidot

05.10.2019

On selvää, että coachin kuuntelu- ja dialogitaidot ovat merkittävässä roolissa siinä onnistuuko tapaaminen eli hyödyttääkö se asiakasta. 

Seuraavassa on joitakin perusohjeita kommunikaatioon asiakkaansa kanssa:

  • "Älä jätä jälkiä asiakkaan hiekkarannalle". Vie hänet "huomaamatta" reflektion kautta ratkaisujen äärelle. Vältä ohjailua mikäli sille ei nouse selkeää tarvetta. 
  • Räätälöi toimintasi ja otteesi yksilölle sopivaksi. Lue, reagoi, mukaudu. 
  • Ole intensiivisesti hetkessä, kuuntele sanat, tunne, tarpeet, vihjeet. 
  • Kertaa asiakkaan sanoma ja varmista oletko ymmärtänyt oikein. 
  • Jatka puheenvuorollasi siitä mistä asiakas viimeksi puhui. Vältä pomppimista. 
  • Käytä asiakkaan kieltä. 
  • Treenaa taitavaksi toistajaksi. Pue "mitä muuta" -kysymys moniin eri asuihin. 
  • Anna jatkuvasti aitoa, vahvistavaa palautetta, jos mahdollista niin, että asiakas saa itse tehdä oivalluksen vahvuuksistaan. Tarjoa korjaava palaute harkitusti ja mieluiten kysymysmuodossa. 
  • Kysy jos et tiedä tai ymmärrä - älä arvaile. 
  • Tee työtä aina persoonallasi, aidolla tyylilläsi vaikka säädätkin otettasi asiakkaan mukaan. 
  • Usein rauhallinen olemus ja hitaahko puherytmi toimivat parhaiten. Tällöin asiakkaalle käy myös selväksi, että hänellä on aikaa käsitellä kysyttyjä asioita ja muodostaa vastauksia.
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita