Coachin kuuntelu- ja dialogitaidot
05.10.2019
On selvää, että coachin kuuntelu- ja dialogitaidot ovat merkittävässä roolissa siinä onnistuuko tapaaminen eli hyödyttääkö se asiakasta.
Seuraavassa on joitakin perusohjeita kommunikaatioon asiakkaansa kanssa:
- "Älä jätä jälkiä asiakkaan hiekkarannalle". Vie hänet "huomaamatta" reflektion kautta ratkaisujen äärelle. Vältä ohjailua mikäli sille ei nouse selkeää tarvetta.
- Räätälöi toimintasi ja otteesi yksilölle sopivaksi. Lue, reagoi, mukaudu.
- Ole intensiivisesti hetkessä, kuuntele sanat, tunne, tarpeet, vihjeet.
- Kertaa asiakkaan sanoma ja varmista oletko ymmärtänyt oikein.
- Jatka puheenvuorollasi siitä mistä asiakas viimeksi puhui. Vältä pomppimista.
- Käytä asiakkaan kieltä.
- Treenaa taitavaksi toistajaksi. Pue "mitä muuta" -kysymys moniin eri asuihin.
- Anna jatkuvasti aitoa, vahvistavaa palautetta, jos mahdollista niin, että asiakas saa itse tehdä oivalluksen vahvuuksistaan. Tarjoa korjaava palaute harkitusti ja mieluiten kysymysmuodossa.
- Kysy jos et tiedä tai ymmärrä - älä arvaile.
- Tee työtä aina persoonallasi, aidolla tyylilläsi vaikka säädätkin otettasi asiakkaan mukaan.
- Usein rauhallinen olemus ja hitaahko puherytmi toimivat parhaiten. Tällöin asiakkaalle käy myös selväksi, että hänellä on aikaa käsitellä kysyttyjä asioita ja muodostaa vastauksia.